ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ: Οι θέσεις μας για την Παιδεία

Παρούσες στη Γενική Συνέλευση η Πρόεδρος Χρυσούλα Κουράση και
η Γραμματέας Κατερίνα Ματρακούκα
Aναφορικά με τη συνέλευση που πραγματοποιήθηκε, το Σάββατο 6 Απριλίου, στο Α’ ΚΑΠΗ Άνω Λιοσίων, με πρωτοβουλία εκπαιδευτικών, ο Σύλλογος ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση: 

Στις 06/04/13 διοργανώθηκε γενική συνέλευση παιδείας από τον σύλλογο εκπαιδευτικών Π.Ε. και την ΕΛΜΕ Άνω Λιοσίων- Ζεφυρίου- Φυλής στο ΚΑΠΗ Άνω Λιοσίων. Ο Σύλλογος μας παρευρέθη με εκπρόσωπους την πρόεδρο Χρυσούλα Κουράση και τη γραμματέα Κατερίνα Ματρακούκα. Λόγω του ότι η συνέλευση απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, δεν θέλαμε να διακόψουμε τον τρόπο που ήταν δομημένη, παρεμβαίνοντας. Ωστόσο, πιστεύοντας ότι είναι μία θετική συμβολή, καταθέτουμε τις προτάσεις μας για το θέμα της παιδείας. 

ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ
Τα πάντα στη ζωή μας είναι θέμα παιδείας. Γι’ αυτό, το ζήτημα της παιδείας και της εκπαίδευσης δεν αφορά μόνο συγκεκριμένες κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες (μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς, κ.ά.) αλλά σύσσωμη την κοινωνία. Ιδιαίτερα στον πολύπαθο Δήμο Φυλής, η απουσία εκπαίδευσης έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη της παραβατικότητας και αντικοινωνικών συμπεριφορών. Αυτός είναι και ο λόγος που σε μία τέτοια συζήτηση θα πρέπει να εμπλέκονται όλες οι κοινωνικές ομάδες, φορείς και γενικότερα, όλοι οι πολίτες του Δήμου γιατί τα προβλήματα τώρα πλέον είναι κοινά, ενιαία και αλληλένδετα μεταξύ τους. 
Για το θέμα της οργάνωσης και του περιεχομένου της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθώς και τους περιορισμούς αλλά και τα εμπόδια, που υπάρχουν, σαφώς είναι αρμόδιοι να μιλήσουν αυτοί που τα υφίστανται: οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές. Το τεράστιο κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτισμικό κενό όμως που δημιουργεί η έλλειψη μίας σωστής και ουσιαστικής εκπαίδευσης, είναι πρόβλημα όλως και όλοι πρέπει να συμβάλλουμε στην επίλυση του με την κατάθεση προτάσεων και με τη συγκρότηση ενιαίας δράσης. 
Στο Δήμο Φυλής, υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στο χώρο της εκπαίδευσης. Ενδεικτικά:
1. Το θέμα των σχολικών κτιρίων. Λίγο –πολύ είναι γνωστό το θέμα του μεγάλου αριθμού μαθητών στις σχολικές τάξεις με τα προβλήματα που δημιουργεί αυτός ο συνωστισμός καθιστώντας επιτακτική την λειτουργία νέων σχολικών μονάδων η οποία δυστυχώς έχει παραμείνει μόνο στα χαρτιά. Δεν χρειάζεται καν να σχολιαστεί ότι το 2013 υπάρχουν ακόμα μαθητές που κάνουν μάθημα σε κοντέινερ με τα μπουφάν το χειμώνα λόγω της έλλειψης σχολικών αιθουσών. 
2. Η απουσία υποστηρικτικών δομών. Σε ένα δήμο που εγκρίνονται κάθε είδους έργα, θεωρήθηκε περιττή τόσα χρόνια η δημιουργία μίας σχολικής βιβλιοθήκης, ενός χώρου συγκέντρωσης των νέων, κ.ά.
3. Το θέμα της σχολικής διαρροής.
4. Η απουσία εκπαιδευτικών όπως αυτοί της ειδικής αγωγής που λείπουν από το το 7ο δημοτικό σχολείο. 
Εκτός όμως από τα ειδικά, ο Δήμος Φυλής ταλανίζεται και από τα γενικότερα προβλήματα που αφορούν την εκπαίδευση:
• Μία εκπαίδευση που καταργεί το δημόσιο χαρακτήρα της με το να αναγκάζει τους μαθητές να οδηγούνται σε ιδιωτικά φροντιστήρια, 
• Μία εκπαίδευση που οι λειτουργοί της βλέπουν το μισθό τους να συρρικνώνεται ακόμα περισσότερο, 
• Μία εκπαίδευση με σημαντικές ελλείψεις από τα σχολικά βιβλία μέχρι το χαρτί για τις φωτοτυπίες, 
• Μία εκπαίδευση που με τον τρόπο που διαμορφώνεται σε λίγο θα αποτελεί προνόμιο των λίγων και όχι αναφαίρετο δικαίωμα όλων.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, επιβάλλεται:
- Να αποκατασταθεί το κύρος της παιδαγωγικής διαδικασίας, μέσα από την αναβάθμιση του λειτουργήματος του εκπαιδευτικού. 
- Να αντιδράσουμε συλλογικά και μαζικά σε κάθε κενό και έλλειμμα που επιβάλλεται από τις κρατικές περικοπές.
- Να απαιτήσουμε συλλογικά και μαζικά από το δήμο να καλύπτει οικονομικά τα λειτουργικά έξοδα των σχολικών μονάδων και να μην παρατηρούνται τα προβλήματα της περσινής χρονιάς (έλλειψη πετρελαίου, κ.α.). 
- Να απαιτήσουμε από τους αρμόδιους φορείς να ληφθεί μέριμνα ώστε να εξασφαλιστεί ο υγειονομικός έλεγχος και η σίτιση των παιδιών που οι οικογένειες τους δεν μπορούν να καλύψουν αυτές τις ανάγκες. Στο σημείο αυτό βέβαια θα μπορούσαμε να κάνουμε παρεμβάσεις με πρωτοβουλίες φορέων και ανθρώπων που θα εργαστούν εθελοντικά προς αυτή την κατεύθυνση, χωρίς αυτό να αναστείλει την πίεση που πρέπει να υποστούν οι αρμόδιοι φορείς.
- Να απαιτηθεί όχι μόνο να ολοκληρωθούν οι σχεδιασμένες σχολικές μονάδες αλλά να επιδιορθωθούν και οι υπόλοιπες καθώς και να συντηρούνται τακτικά.
- Να βρούμε τρόπους αντιμετώπισης της μαθητικής παραβατικότητας. 
Τα παραπάνω αποτελούν άμεσες κινήσεις που μπορούν να επιλύσουν ουσιαστικά και πρακτικά προβλήματα. Είναι σαφές όμως και απόλυτα κατανοητό απ’ όσους σχετίζονται με την εκπαίδευση, ότι η εκπαίδευση στην Ελλάδα χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση. 
Το όραμα μας για την ελληνική εκπαίδευση θα πρέπει να είναι αντίστοιχο με την πνοή αλλαγής που ζητά η ελληνική κοινωνία. Η παροχή στείρας γνώσης μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας έχει καταδικαστεί, παιδαγωγικά και ιδεολογικά, αλλά συνεχίζει να υπάρχει λόγω του ότι η εκπαίδευση αντιμετωπίζεται από την πολιτεία μικροκομματικά και γραφειοκρατικά. 
Το αποτέλεσμα είναι μία εκπαίδευση που διαμορφώνεται χωρίς τη συμμετοχή των πολιτών η οποία απαξιώνεται όλο και περισσότερο. Οι σημερινές συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολες και απαιτούν:
• Η εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία να αποκτήσει ποιοτικά χαρακτηριστικά εξαφανίζοντας με αυτό τον τρόπο το πρόβλημα της παραπαιδείας.
• Η εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία να αποκτήσει πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά εξαφανίζοντας με αυτό τον τρόπο περιστατικά ρατσισμού, ξενοφοβίας και μισαλλοδοξίας που αναπτύσσονται εντός των σχολικών μονάδων.
• Τη συμμετοχή της κοινωνίας στην εκπαίδευση με τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. 
• Τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στο σχεδιασμό της εκπαίδευσης. Αυτή τη στιγμή οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν μία σημαντική αλλά ψυχοφθόρα εργασία χωρίς καμία υλικά αλλά και ηθική ανταμοιβή αφού δεν είναι σε θέση να προσφέρουν στους μαθητές τους αυτά που πραγματικά θέλουν. 
Θα μπορούσαμε να πούμε πολλά. Άλλωστε ένα από τα σημαντικότερα δικαιώματα κάθε ανθρώπου είναι η παροχή ουσιαστικής, δωρεάν, δημόσιας εκπαίδευσης. 
Εν κατακλείδι όμως πιστεύουμε ακράδαντα ότι η σωστή λειτουργία των σχολείων σε όλες τις βαθμίδες μπορεί να δημιουργήσει δημοκρατικούς, υπεύθυνους, κριτικούς και με άποψη πολίτες που δεν θα άγονται και θα φέρονται από τους εκάστοτε κυβερνώντες. Αυτό ίσως φοβάται η εκάστοτε κυβέρνηση με αποτέλεσμα αντί να ενισχύει, να δυναμώνει, να προσαρμόζει και να στηρίζει την εκπαίδευση, αντίθετα κάνει ότι μπορεί για να την αποδομήσει και να την περιορίσει σε εργαλείο μετάδοσης παρωχημένης γνώσης και μόνο. 
Ο Σύλλογος μας, θέλοντας ουσιαστικά να συμβάλλει στην επίλυση των προβλημάτων της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και στη διαμόρφωση μίας διαφορετικής αντίληψης για την εκπαίδευση, είναι στη διάθεση σας (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων). Άλλωστε πεποίθηση μας είναι ότι: μόνο οι συντονισμένες και συλλογικές προσπάθειες μπορούν να επιφέρουν αποτέλεσμα, εκεί που η επίσημη πολιτεία αδυνατεί. 


                                                                    ΦΥΛΗ 06/04/2013
                                                   Για τον Σύλλογο ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ
                                                                        Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ
                                                                ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΟΥΡΑΣΗ

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου