Τα οφέλη από την αναβάθμιση του δικτύου του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Δυτικής Αττικής στο τμήμα Άνω Λιόσια – Νέος Σ.Σ. Μεγάρων παρουσίασαν στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου.
«Η νέα γραμμή, μήκους 34,6 χλμ, θα εξυπηρετεί τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα, τη Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα, διασφαλίζοντας τη διασύνδεση των οικισμών της Δυτικής Αττικής μεταξύ τους. Θα εξυπηρετεί το εμπορευματικό έργο, τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη μετεπιβίβασης επιβατών στις γραμμές του υφιστάμενου δικτύου», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Πρόσθεσε ότι το έργο εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με Υπουργείο ευθύνης το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και Φορέα Υλοποίησης τον ΟΣΕ.
«Αποδεικνύεται έτσι, για ακόμη μία φορά, ότι τα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αφορούν τους πολλούς, και οικονομικά πιο ευάλωτους», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
«Όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον Ιούλιο του 2023 επισκεπτόταν τον Ασπρόπυργο δεσμευόταν ότι το έργο για το οποίο μιλάμε σήμερα, η κατασκευή του νέου κλάδου προαστιακού σιδηρόδρομου από τα Άνω Λιόσια έως τα Μέγαρα, θα γίνει πράξη. Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρουσιάζουν ένα έργο που θα δώσει τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες της Δυτικής Αττικής να μετακινούνται από και προς το κέντρο της Αθήνας με πιο εύκολο, γρήγορο και ασφαλή τρόπο».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:
Σήμερα, παρουσιάζουμε στη Βουλή τη δρομολόγηση υλοποίησης του έργου της αναβάθμισης του υφιστάμενου Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής και συγκεκριμένα το Τμήμα Άνω Λιόσια – Νέος Σ.Σ. Μεγάρων – Π.Σ. Μεγάρων.
Ειδικότερα, το έργο αφορά στην κατασκευή νέου κλάδου προαστιακού σιδηρόδρομου από τα Άνω Λιόσια έως τα Μέγαρα, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο.
Το συνολικό μήκος του νέου κλάδου του προαστιακού θα είναι 34,6 χλμ., και κατά τη λειτουργία του θα εξυπηρετεί – μεταξύ άλλων – τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα, τη Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα, διασφαλίζοντας τη διασύνδεση των οικισμών της Δυτικής Αττικής μεταξύ τους.
Η γραμμή αυτή θα εξυπηρετεί το εμπορευματικό έργο, τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη μετεπιβίβασης επιβατών στις γραμμές του υφιστάμενου δικτύου.
Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση, καθώς και τις απαιτούμενες δι-επαφές με τη γραμμή υψηλών ταχυτήτων ΣΚΑ – Κιάτο.
Επίσης, η νέα γραμμή θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα της γραμμής θα είναι 80 km/h.
Θα θέσω ορισμένα ερωτήματα, επί των οποίων θα δώσω απαντήσεις.
1ο Ερώτημα: Τι περιλαμβάνει το αντικείμενο του έργου;
Συνοπτικά, στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:
· η κατασκευή της επιδομής γραμμής, κανονικού εύρους, με νέα υλικά,
· η κατασκευή υδραυλικών έργων για την αποστράγγιση της γραμμής,
· η κατασκευή νέων γεφυρών,
· η τοπική αποκατάσταση ισόπεδων διαβάσεων,
· η κατασκευή αποβαθρών και στεγάστρων στους σταθμούς,
· η αναπροσαρμογή των εξωτερικών χώρων στις απαιτήσεις ΑΜΕΑ,
· οι κατασκευές για την σήμανση και ασφάλιση των πάγιων εγκαταστάσεων,
· η εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης με ETCS και τηλε-διοίκηση,
· οι εργασίες εγκατάστασης Πληροφοριακών Συστημάτων Σταθμών,
· οι πάσης φύσεως υποδομές για την εξυπηρέτηση των Σιδηροδρομικών Συστημάτων.
2ο Ερώτημα: Γιατί είναι χρήσιμο το έργο;
Εκτιμάται ότι είναι ωφέλιμο για τους εξής λόγους:
· Εξοικονόμηση κόστους μετακίνησης των επιβατών του προαστιακού.
· Οικονομία χρόνου στις μετακινήσεις των επιβατών.
· Αξιοπιστία της παρεχόμενης υπηρεσίας μεταφοράς και αποφυγή καθυστερήσεων, λόγω μη ανάμιξης με την υπόλοιπη κυκλοφοριακή κίνηση.
· Άνεση και ασφάλεια των μετακινουμένων, λόγω καλύτερων συνθηκών κίνησης και στάθμευσης.
· Καλύτερες συνθήκες αναμονής στις στάσεις.
· Εξοικονόμηση χρόνου όσων μετακινούνται με ΙΧ ή λεωφορεία, λόγω μείωσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης που θα συνεπάγεται ο προαστιακός.
· Μείωση ατυχημάτων.
· Εξυπηρέτηση ΑΜΕΑ.
· Μείωση ρύπων και επιπέδου θορύβου.
· Βελτίωση των όρων εκμετάλλευσης συνολικά της περιοχής.
3ο Ερώτημα: Το έργο θα έχει περιβαλλοντικά ωφέλιμες επιπτώσεις;
Το έργο διαθέτει εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους και πληροί τους όρους της κοινοτικής οδηγίας.
Επίσης, το έργο:
· Αναμένεται να οδηγήσει σε μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, με μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
· Δεν επιβαρύνει σημαντικά την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, καθώς δεν οδηγεί σε αυξημένο αρνητικό αντίκτυπο των πραγματικών και των αναμενόμενων κλιματικών συνθηκών στο ίδιο το έργο ή σε ανθρώπους, φυσικούς πόρους ή περιουσιακά στοιχεία.
· Δεν επιβαρύνει σημαντικά τη βιώσιμη χρήση και προστασία των υδάτινων και των θαλάσσιων πόρων.
· Δεν επιβαρύνει σημαντικά την κυκλική οικονομία, συμπεριλαμβανομένης της πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων και της ανακύκλωσης, λόγω της φύσης του έργου.
· Αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών ρύπων στην ατμόσφαιρα, λόγω της ηλεκτροκίνησης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής.
4ο Ερώτημα: Ποιο το κόστος του έργου; Ποιος το χρηματοδοτεί;
Η προβλεπόμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται στα 98,4 εκατ. ευρώ, στην οποία περιλαμβάνεται ποσοστό 9% για απρόβλεπτες δαπάνες και ποσό για απολογιστικές εργασίες.
Μετά την ολοκλήρωση της δημοπρασίας, το συμβατικό τίμημα διαμορφώθηκε στα 95,7 εκατ. ευρώ.
Το έργο εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με Υπουργείο ευθύνης το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και Φορέα Υλοποίησης τον ΟΣΕ.
Αποδεικνύεται έτσι, για ακόμη μία φορά, ότι τα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αφορούν τους πολλούς, και οικονομικά πιο ευάλωτους.
5ο Ερώτημα: Πότε θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου;
Η προθεσμία περάτωσης όλων των κατασκευών του έργου, ήτοι των κατασκευών της περιόδου «Ερευνών – Μελετών – Κατασκευών» (Τ1) και παράδοσης αυτού στον ΟΣΕ Α.Ε. ορίζεται, από την Υπηρεσία, στους 28 μήνες, με αφετηρία την ημέρα που θα υπογράφει η Σύμβαση.
Μέσα στην προθεσμία αυτή θα έχουν ολοκληρωθεί πλήρως και θα έχουν αποδοθεί σε λειτουργία, τα οποιαδήποτε έργα περιλαμβάνονται στη Σύμβαση αυτή, σύμφωνα με τα Συμβατικά Τεύχη.
Αποδεικνύεται, έτσι, ότι πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, που θα βελτιώσει σημαντικά την καθημερινότητα του πολίτη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της Υφυπουργού Μεταφορών, Χριστίνας Αλεξοπούλου:
Στις πρώτες προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η μεταρρύθμιση και η συνεχής αναβάθμιση του Ελληνικού Σιδηρόδρομου. Όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον Ιούλιο του 2023 επισκεπτόταν τον Ασπρόπυργο δεσμευόταν ότι το έργο για το οποίο μιλάμε σήμερα, η κατασκευή του νέου κλάδου προαστιακού σιδηρόδρομου από τα Άνω Λιόσια έως τα Μέγαρα, θα γίνει πράξη. Αντίθετα με όσα ισχυριζόταν η αντιπολίτευση και ο ΣΥΡΙΖΑ το 2022 ότι «σήμερα δεν υπάρχει τίποτα για το συγκεκριμένο έργο», η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρουσιάζουν ένα έργο που – όπως έχει πει και ο Κυριάκος Μητσοτάκης – θα δώσει τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες της Δυτικής Αττικής να μετακινούνται από και προς το κέντρο της Αθήνας με πιο εύκολο, γρήγορο και ασφαλή τρόπο.
Μόλις λίγους μήνες μετά τις εκλογές και προχωράμε σταθερά για να βελτιώσουμε όχι μόνο την αποτελεσματικότητα, αλλά και την ασφάλεια των μετακινήσεων, προσφέροντας υπηρεσίες υψηλής ποιότητας στους χρήστες.
Μια από τις πλέον αξιοσημείωτες πρωτοβουλίες, που θα αφήσει το αποτύπωμά της στην Ελληνική Κοινωνία και δη στην Δυτική Αττική, είναι η κατασκευή του νέου κλάδου προαστιακού σιδηρόδρομου από τα Άνω Λιόσια έως τα Μέγαρα, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο, σύμφωνα με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, η οποία έχει μπει σε «ράγες». Το συνολικό μήκος του νέου κλάδου του προαστιακού είναι 34,6 χλμ. και κατά τη λειτουργία του θα εξυπηρετεί τους οικισμούς Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, καθώς και το Νεράκι, την Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα. Ουσιαστικά, θα δώσει «ανάσα» στους κατοίκους των συγκεκριμένων περιοχών, αλλάζοντας τον σιδηροδρομικό χάρτη της Δυτικής Αττικής.
Βασική μας πλέον επιδίωξη στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι το οποιοδήποτε έργο να έχει το λιγότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Γι’ αυτό φροντίσαμε ώστε να επιβληθούν οι – σύμφωνα με τον νόμο – περιβαλλοντικοί όροι. Ως εκ τούτου, με βάση τις προδιαγραφές του θα οδηγήσει σε μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, με μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων του θερμοκηπίου, δεν θα επιβαρύνει σημαντικά την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, καθώς δεν οδηγεί σε αυξημένο αρνητικό αντίκτυπο των πραγματικών και των αναμενόμενων κλιματικών συνθηκών στο ίδιο το έργο ή σε ανθρώπους, φυσικούς πόρους ή περιουσιακά στοιχεία.
Στο Υπουργείο Υποδομών εργαζόμαστε σκληρά και μεθοδικά, με ποιότητα και πάντα με το βλέμμα στον πολίτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι πλέον αποκαθίσταται η σιδηροδρομική σύνδεση στον κεντρικό άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης που διακόπηκε από τις καταστροφές που προκάλεσαν οι κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias». Ήδη, αφίχθη η πρώτη εμπορική αμαξοστοιχία και από τις 16 Δεκεμβρίου θα δρομολογηθούν και τα επιβατικά τρένα προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως η σιδηροδρομική εξυπηρέτηση.
Είμαστε προσηλωμένοι στο έργο μας ώστε οι μετακινήσεις να γίνονται με ασφάλεια αλλά και καλύτερες συνθήκες για τον επιβάτη. Κι αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου